Raahen kirjasto

Etusivu » Uncategorized » Raahen kaupunginkirjasto ja Raahen Kirjaklubi esittelevät: Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat 2018

Raahen kaupunginkirjasto ja Raahen Kirjaklubi esittelevät: Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat 2018

Raahen kaupunginkirjasto/pääkirjasto

040 135 6799
ma - pe 10 - 19
la 10 - 15

Arkisto

Kategoriat

Mainokset

Där-musiken-började

Lars Sund, Missä musiikki alkoi. Suomentanut Laura Jänisniemi. Ulkoasu Helena Kajander. Alkuteos Där musiken började. Teos & Förlaget, 2018.

Lars Sund on varsinainen Finlandia-konkari, sillä kaikki kolme Siklax-trilogian teosta ovat olleet Finlandia-ehdokkaina: Colorado Avenue 1991, Lanthandlerskans son / Puodinpitäjän poika 1997 ja Eriks bok / Erikin kirja 2003.  Vaikka Finlandia-palkinto ei ole vielä tarttunut Sundin haaviin, on hänen tuotantoaan palkittu Pohjanlahden molemmin puolin lukuisia kertoja, muun muassa Runeberg-palkinnolla ja Lundequistiska Bokhandelin suurella kirjallisuuspalkinnolla.

”Missä musiikki alkoi” on taattua ja tuttuakin Lars Sundia. Taattuus ja tuttuus ei kuitenkaan tarkoita tylsää, arkista tai kunnianhimotonta vaan päinvastoin juuri niin koukuttavaa, monipolvista ja taidokasta tekstiä kuin vain Sundilta voi odottaa.  Sund on kertonut kirjoittavansa, koska : ”Tahdon kertoa hyviä tarinoita, jotka saavat meidät nauramaan, itkemään ja elämään yhdessä kertomuksen henkilöiden kanssa mieluiten kaikkea tätä yhtä aikaa.” Tuossa tavoitteessaan hän on onnistunut jälleen kerran loistavasti.

Kertoja kirjoittaa Pietarsaaresta kotoisin olevan, kansainvälisestikin merkittävän säveltäjän Alf Holmin elämäkertaa ja tulee samalla kuvanneeksi koko sukupolven ja sitä ympäröivän todellisuuden muutosta ja murrosta ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Tarinaa avataan useiden risteävien ihmiskohtaloiden kautta.

Lars Sund on mestari luomaan mielenkiintoisia, monitasoisia ja uskottavia henkilöhahmoja, joiden sisäisiin maailmoihin hän antaa meille ikkunan ja mahdollisuuden samaistua. Sund käsittelee henkilöitään tarkkanäköisesti ja välillä julmastikin, mutta ennen kaikkea rakastaen ja hyväksyen. Ihmiselämän kirkkaus ja mataluus näyttäytyy koko kirjossaan.

Kirjan maailma on monipuolinen, se laajenee sekä moneen aikatasoon että lokaatioon, Pietarsaaren ja ruotsinkielisen Pohjanmaan ulkopuolelle aina New Yorkiin saakka. Kaupungin ja sitä ympäröivän maaseudun voi nähdä kuin romaanin henkilönä. Pikkukaupungin todellisuudessa ovat läsnä nykyiset, menneet ja tulevat sukupolvet, elävät ja kuolleet. Teos kuvaa mielenkiintoisesti ruotsinkielistä Pohjanmaata 1900-luvun viimeisinä vuosikymmeninä ja maalaa eteemme kulttuurisesti omaleimaisen yhteisön.

Henkilökohtaisen mausteen lukukokemukseeni toi se, että olin sattumalta lomaillut Pietarsaaressa muutaman päivän viime kesänä ja muistin osan tapahtumapaikoista hyvin selvästi. Suosittelen Pietarsaarta lomakohteena ihan kenelle tahansa – omaleimaisessa ja viehättävässä pikkukaupungissa tuntee vierailevansa kuin toisessa maassa.

Sund kuljettaa tarinaa suvereenisti haluamiinsa suuntiin, tiputtelee pieniä vihjeitä ja rikkoo kronologiaa, kykenee helposti pitämään lukijansa otteessaan koko reilu viisisataasivuisen teoksensa ajan. Lukiessaan tietää olevansa turvallisissa käsissä ja uskaltaa heittäytyä tarinan vietäväksi. Kerronta on eeppistä ja perinnetietoista ja sana lukuromaani tulee väistämättä mieleen.

Musiikki kulkee tarinan rinnalla ja lomassa koko ajan, ja kirjailijan mukaan erityisesti sinfonian muoto on ollut teoksen rakenteen innoittajana. Taustalla soiva musiikki on tuttua suurelle osalle Alf Holmin ikätovereista ja myös nuoremmille sukupolville. Sundin Spotifyihin keräämän soittolistan  kaikki kappaleet ovat ennestään niin tuttuja, että vähintään kertosäkeessä pystyy laulamaan mukana.

Sundin kieli on runsasta mutta tarkkaa ja kerronta rönsyilevää mutta koukuttavaa. Pelkistetyn kielen ystävänä minulla ottaa aina aikansa tottua Sundin ilmaisuun, mutta hyvin nopeasti se kuitenkin tempaa mukaansa. Runsaasta henkilögalleriasta ja useista aikatasoista huolimatta teksti on helppolukuista.

Sundin romaanin voi hyvin lukea itsenäisenä teoksena, mutta sitä leimaa myös voimakas risteävyys ja intertekstuaalisuus suhteessa hänen aiempaan tuotantoonsa, muunmuassa jo aiemmin mainittuun Siklax-trilogiaan. Ehätettyäni kirjan puoliväliin ilahduin ajatuksesta, että odotettavissa on jatko-osa ja ennen sitä pääsen lukemaan trilogian ensimmäisen osan ”Kolme sisarta ja yksi kertoja”, joka ilmestyi vuonna 2014.

Anna Kippola

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: