Olen lukija. Lukeminen on olennainen osa identiteettiäni ja määritän monella tavoin itseäni, olemistani ja maailmaa sen kautta. Lukeminen on myös rakkain ja pitkäaikaisin harrastukseni – eniten rakastan perinteistä codex-muotoista paperikirjaa, jonka lukeminen on moniaistinen kokemus. Olen viime vuosina opetellut kuuntelemaan äänikirjoja, sillä eKirjasto-opastus ja kirjaston digipalvelujen esittely on osa työnkuvaani. Työmatkat ovat olleet hyvää aikaa harjaantua kuuntelijaksi, sillä ihan helposti ja kivuttomasti se ei käynyt, vaan vaati sinniä ja opettelua.
Suomen hallitus otti valmiuslain käyttöön maaliskuun 17. päivänä 2020 ja sen jälkeen olen ahminut kirjoja – toukokuun 17. päivään mennessä vähän vajaan kolmekymmentä teosta. Sanon ahminut, koska olen kuunnellut äänikirjoja huomattavasti enemmän kuin normaalioloissa. Olen lukenut myös perinteisiä kirjoja, mutta äänikirjojen ja kirja-kirjojen keskinäinen suhde on keikahtanut päälaelleen pandemian aikana. Äänikirjat ovat tulleet arkeeni pysyvästi, mutta uskon fyysisen kirjan kirivän takaisin ykköspaikalle poikkeusajan taittuessa ja elämän taas tasaantuessa luullakseni jollakin tavalla pysyvästi muuttuneeseen muotoonsa.
Onko kuunteleminen lukemista? Olen ollut taipuvainen ajattelemaan, että kuunteleminen ei ole lukemista, sillä se on monin tavoin erilaista kuin kirjan lukeminen: teksti suodattuu lukijan tulkinnan läpi minun tulkittavakseni, hänen äänensä väri ja käyttö muokkaavat kokemustani tekstistä. Kysymys on relevantti, koska se vaikuttaa identiteettiini – siihen, kuka olen ja millaisena näen itseni. Koen pienen, mutta terävän omantunnon piston aina sanoessani lukeneeni kirjan, jonka olen kuunnellut. Puhunkin tässä tekstissä lukemisen sijaan kirjan kokemisesta paremman termin puuttuessa.
Tuijotettuani ruutua päivät pitkät etä- ja lähitöissä silmäni ovat arkisin usein niin väsyneet, että e-kirjan tihrustaminen puhelimen näytöltä on tuntunut ylivoimaiselta. Digimuotoiset kirjat koen pääasiassa e-äänikirjoina, enkä ole ainakaan vielä hankkinut lukulaitetta e-kirjojen lukemista varten. Olen kokenut puhelimen näytöltä tai tietokoneen ruudulta lukemisen raskaaksi sekä silmilleni että mielelleni. Lukemani e-kirjat lasketaan muutamissa kymmenissä ja tällä hetkellä valitsen e-kirjan vain, jos teosta ei ole missään muussa muodossa saatavillani. Poikkeusaikana en lukenut yhtään e-kirjaa, eikä niitä sattunut kolmen aiemmankaan vuoden tarkastelujaksoille, vaikka olen viime vuosina niitä silloin tällöin lukenutkin.
Yhä useammin tartun e-äänikirjaan. Kotona laitan puhelimen pois silmieni ulottuvilta, mutta jätän sen riittävän lähelle kuullakseni luennan ilman kuulokkeita. Vauhtiin päästyäni olen kuunnellut kirjoja myös lenkkeillessäni ja tehdessäni kotiaskareita (huoli pois, silloin käytän kuulokkeita ja huomioin sillä tavalla kanssakulkijani ja –asujani). Illalla nukkumaan mennessä puhelin on lukenut iltasatuni ja sovelluksen uniajastin huolehtinut siitä, ettei kirja kulu loppuun hirsiä vedellessä.
Olen viimeisen kahden kuukauden aikana kokenut 29 kirjaa, joista olen lukenut kymmenen ja kuunnellut 19. Kirjan kokemisen tavan muuttuminen johtuu mielestäni siitä, että lukemiseen keskittyminen on ollut minulle välillä vaikeaa korkean stressitason vuoksi ja myös siitä, että rajoitusten myötä e-palvelut ovat olleet fyysisiä kirjoja helpommin saatavissa. Kirjaston ja kaupallisista e-kirjapalveluista olen saanut kätevästi käsiini uutuuksia, joita olen kerännyt lukuisille luettavien kirjojen listoilleni. Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan eKirjaston asiakkaana käytössäni ovat olleet Ellibs, Biblio ja pääasiassa englanninkielistä sisältöä tarjoava OverDrive, jonka Libby-sovellusta olen käyttänyt erityisen ahkerasti. Pandemia-aikana olen lisäksi ollut BookBeatin kuukausiasiakkaana.
Tarkastellessani kahden poikkeuskuukauden aikana kokemiani kirjoja huomaan, että listalla korostuvat erityisesti englanninkieliset uutuudet. Lukemani fyysiset kirjat olivat vähän vanhempia, ei ihan viime vuosina julkaistuja kirjoja, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Olen fiilislukija, eli tartun kirjaan, joka sopii sen hetkiseen mielalaani ja minulla on yleensä useita kirjoja kesken samanaikaisesti. Poikkeusaikana kohonnut stressitaso näyttää vaikuttaneen merkittävästi lukuvalintoihini ja kirjalistasta on löydettävissä kolme vallitsevaa teemaa: historiallinen cozy crime, historiaa käsittelevät tietokirjat ja suku- ja lukuromaanit. Minulla näyttää olleen tarve eskapismiin, tarinaan uppoutumiseen ja lohdun, toivon ja selviytymisen kertomusten etsimiseen menneisyydestä.
Yksi valitettava ja valtava aukko listalla näkyy – olen lukenut poikkeusaikana sarjakuvaa on vähemmän kuin aiempina vuosina. Kirjastopalveluiden asteittainen avautuminen on onneksi tuonut jo nyt helpotusta puutokseen.
Summa summarum: korona on vaikuttanut yllättävän vähän kokemieni kirjojen määrään, mutta merkittävästi siihen muotoon, jonka kautta olen kokemuksen vastaanottanut. Lisäksi poikkeusaika on vaikuttanut kirjoihin, jotka ovat valikoituneet luettavakseni tai kuunneltavakseni – olen kaivannut juuri tietynlaista koettavaa ja sulateltavaa. Välillä olen halunnut olla ajattelematta mitään, ainoastaan tulla temmatuksi äkkiä muuttuneesta todellisuudesta johonkin aivan toiseen maailmaan ja aikaan, jonkun toisen tarinaan. Olen saanut kirjoista lohtua, toivoa ja järjestystä maailmaan niinä päivinä, kun kaikki on tuntunut olevan kaoottista ja epävarmaa, eli lukupäiväkirjani mukaan käytännössä joka ikisenä päivänä tarkastelemani kahden kuukauden aikana. Läheisteni lisäksi kirjat ovat pitäneet minut järjissäni silloin, kun voimani ovat olleet lopussa. Lukeminen on edelleen rakkain ja pitkäaikaisin harrastukseni.
Omasta mielenkiinnostani keräsin joitain lukuja ja listauksia poikkeusajalta ja vertailun vuoksi samalta ajanjaksolta kolmelta edelliseltä vuodelta. Jatka lukemista sivun alalaitaan saakka, jos rakastat allekirjoittaneen tapaan kirjoja, listoja ja lukudataa.
Mikä tärkeintä: jatka kirjojen kokemista sinulle parhaiten soveltuvalla tavalla.
Anna
17.3. – 16.5.2020 | 17.3. – 16.5.2019 | 17.3. – 16.5.2018 | 17.3. – 16.5.2017 |
10 kirjaa
19 äänikirjaa | 16 kirjaa
0 äänikirjaa | 19 kirjaa
7 äänikirjaa | 34 kirjaa
0 äänikirjaa |
17.3. – 16.5.2020
1. | Patrik Svensson, Ankeriaan testamentti. Pojasta, isästä ja maailman arvoituksellisimmasta kalasta. | 16. – 17.3. | Äänikirja / BookBeat |
2. | Boris Akunin, Patasotilas. Erast Fandorinin tutkimuksia: vuosi 1886. | 18.3. | Äänikirja / BookBeat |
3. | Boris Akunin, Erikoistehtäviä. Erast Fandorinin tutkimuksia. | 18. – 19.3. | Äänikirja / BookBeat |
4. | Jørn Lier Horst, Hylkiöt. | 19. – 22.3. | Äänikirja / BookBeat |
5. | Jørn Lier Horst, Luolamies. | 20. – 22.3. | Äänikirja / BookBeat |
6. | Boris Akunin, Valtioneuvos. Erast Fandorinin tutkimuksia #6. | 22. – 24.3. | Kirja |
7. | Niklas Natt och Dag, 1794. | 24. – 29.3. | Äänikirja / BookBeat |
8. | Mirkka Lappalainen, Susimessu. 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa. | 13. – 30.3. | Kirja |
9. | Ann Patchett, The Dutch House | 1. – 3.4. | Äänikirja / OverDrive (Libby) |
10. | Fernando Aramburu, Äidinmaa | 4. – 8.4. | Äänikirja / BookBeat |
11. | Moa Romanova, Paniikkiprinsessa | 8.4. | Kirja |
12. | Ben Lerner, Lähtö Atochan asemalta | 11. – 13.4. | Kirja |
13. | Hilary Mantel, Wolf Hall. | 8. – 10.4. | Kirja |
14. | Hilary Mantel, Bring Up the Bodies. | 11. – 13.4. | Äänikirja / BookBeat |
15. | Hilary Mantel, The Mirror & the Light. | 14. – 18.4. | Äänikirja / BookBeat |
16. | Anna Makkonen, Sinulle: Romaani joka ei uskalla sanoa nimeään, tai, nainen, kapina, kirjoitus ja historia: eli mitä tapahtui kun tämän kirjan tekijä sai käsiinsä erään päiväkirjan vuodelta 1905. | 18.4. | Kirja |
17. | Yoko Ogawa, The Memory Police. | 20. – 22.4. | Äänikirja / OverDrive (Libby) |
18. | Louise Penny, Kuukausista julmin. | 26.4. | Äänikirja / BookBeat |
19. | Petina Gapah, Pimeydestä loistaa valo. | 27. – 1.5. | Kirja |
20. | Anu Kaaja, Katie-Kate. | 1.5. | Kirja |
21. | Etaf Rum, A Woman Is No Man. | 2. – 3.5. | Äänikirja / BookBeat |
22. | Jenny Offill, Weather. | 3. – 4.5. | Äänikirja / OverDrive (Libby) |
23. | Sujata Massey, Murha Bombayssa. Perveen Mistry tutkii. | 7.5. | Äänikirja / BookBeat |
24. | Shokoofeh Azar, The Enlightenmet of the Greengage Tree. | 3. – 8.5. | Äänikirja / BookBeat |
25. | Sujata Massey, Satapurin jalokivi. Perveen Mistry tutkii. | 8. – 11.5. | Äänikirja / Bookbeat |
26. | Hallie Rubenhold, Viisi – Viiltäjä-Jackin tuntemattomat uhrit. | 11. – 13.5. | Kirja |
27. | Antony Beevor, Toinen maailmansota I | 13. – 16.5. | Äänikirja / BookBeat |
28. | Miira Luhtavaara, Sinusta roikkuu valoa | 16.5. | Kirja |
29. | Antony Beevor, Toinen maailmansota II | 16.5 – | Äänikirja / BookBeat |
Vuosi 2019 17.3. – 16.5.
1. | Elizabeth Acevedo, Runoilija X. | 11. – 18.3. | Kirja |
2. | Nicola Davies, Poop: A Natural History of the Unmentionable. | 20. – 23.3. | Kirja |
3. | Antti Nylén, Häviö. | 18. – 23.3. | Kirja |
4. | Timo Kalevi Forss, Mitä on Punk. | 6.4. | Kirja |
5. | Johan Bargum, Lyhykäisiä. | 1. – 6.4. | Kirja |
6. | Minna Maijala, Punaiset kengät – Minna Canthista, rakkaudesta ja vallasta. | 8. – 15.4. | Kirja |
7. | Jeff Smith, Orvokki. | 15.4. | Kirja |
8. | Helmi Kekkonen, Nurinkurin Anna. | 17.4. | Kirja |
9. | Saska Saarikoski, Dettman ja johtamisen taito. | 15. – 18.4. | Kirja |
10. | Laura Lindstedt, Natalia. | 18. – 20.4. | Kirja |
11. | J. P. Ahonen, Villimpi Pohjola: Kypsyyskoe, | 24.4. | Kirja |
12. | Jonas Hassen Khemiri, Isän säännöt. | 18. – 29.4. | Kirja |
13. | Pauliina Vanhatalo, Tuulesta temmattu elämä. | 24.4. – 1.5. | Kirja |
14. | Rachel Cusk, Siirtymä. | 15.4. – 5.5. | Kirja |
15. | Maggie Nelson, Bluets. | 18.4. – 7.5. | Kirja |
16. | Mirkka Lappalainen, Pohjoisen noidat: Oikeus ja totuus 1600-luvun Ruotsissa ja Suomessa. | 7. – 13.5. | Kirja |
Vuosi 2018 17.3. – 16.5.
1. | Junot Díaz, A Brief and Wondrous Life of Oscar Wao | 17.3. | Kirja |
2. | Kukku Melkas, Toistemme viholliset?: Kirjallisuus kohtaa sisällissodan. | 11. – 19.3. | Kirja |
3. | Nina Hemmingsson, På a svarar jag hej då. | 20.3. | Kirja |
4. | Moritz Stetter, Luther. | 20.3. | Kirja |
5. | Ville Pirinen, Tärkeitä asioita. | 20. – 21.3. | Kirja |
6. | Pauliina Rauhala, Synninkantajat. | 21. – 22.3. | Kirja |
7. | John Williams, Butcher´s Crossing | 17. – 25.3. | Kirja |
8. | Naja Marie Aidt, Jos kuolema on vienyt sinulta jotakin anna se takaisin. | 17. – 27.3. | Kirja |
9. | Alan Bradley, Kolmasti naukui kirjava kissa. | 27. – 28.3. | Äänikirja |
10. | Alan Bradley, Loppusoinnun kaiku kalmistossa. | 28. – 29.3. | Äänikirja |
11. | Alan Bradley, Filminauha kohtalon käsissä. | 29. – 30.3. | Äänikirja |
12. | Heidi Köngäs, Sandra | 17.3. – 1.4. | Kirja |
13. | Reetta Laitinen, Sisaret. | 3.4. | Kirja |
14. | Zadie Smith, Feel Free: Essays. | 29.3. – 4.4. | Äänikirja |
15. | Colin Dexter, Last Bus to Woodstock. | 7.4. | Äänikirja |
16. | Saara Turunen, Sivuhenkilö. | 14. – 17.4. | Äänikirja |
17. | Eeva Sara, Sama meri, eri maa: aasialaista, afrikkalaista ja amerikkalaista kirjallisuutta. | 17.3. – 24.4. | Kirja |
18. | Jeffrey Eugenides, Fresh Complaint. | 17. – 24.4. | Äänikirja |
19. | George Saunders, Lincoln in the Bardo. | 23. – 24.4. | Kirja |
20. | Patti Smith, Devotion. | 25.4. | Kirja |
21. | Johannes Anyuru, He hukkuvat äitiensä kyyneliin. | 28.4. | Kirja |
22. | Junot Díaz, Drown. | 27. – 28.4. | Kirja |
23. | Elizabeth Strout, Nimeni on Lucy Barton. | 3.4. – 8.5. | Kirja |
24. | Kjell Westö, Tapaus Bruus ja muita kertomuksia. | 28.4. – 10.4. | Kirja |
25. | Anna-Reetta Schreck, Minä maalaan kuin Jumala – Ellen Thesleffin elämä ja taide. | 2. – 16.4. | Kirja |
26. | John Williams, Augustus. | 1. – 16.5. | Kirja |
17.3. – 16.5. 2017
1. | Anneli Kanto, Lahtarit. | 18. – 19.3. | Kirja |
2. | Janne Tienari, Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa. | 20. – 25.3. | Kirja |
3. | Chimamanda Ngozi Adichie, Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä. | 25.3. | Kirja |
4. | Jason Lutes, Berlin, Vol 1.: City of Stones. | 26.3. | Kirja |
5. | Jason Lutes, Berlin, Vol 2.: City of Smoke. | 26.3. | Kirja |
6. | Tiitu Takalo, Tyhmä tyttö. | 31.3. | Kirja |
7. | Tiitu Takalo, Jää. | 31.3. | Kirja |
8. | Johanna Rojola, Sufragettien City. | 31.3. | Kirja |
9. | Liv Strömqvist, Kunskapens frukt. | 31.3. | Kirja |
10. | Ari Haasio, Tiedonhankintatutkimuksen perusteet. | 1.4. | Kirja |
11. | Tiitu Takalo, Kehä. | 1.4. | Kirja |
12. | Tiitu Takalo, Tuuli ja myrsky. | 1.4. | Kirja |
13. | Kati Närhi, Saniaislehdon salaisuudet. | 1.4. | Kirja |
14. | Guy de Maupassant, Kuka tietää. | 1.4. | Kirja |
15. | Mirkka Rekola, Syksy muuttaa linnut. | 1.4. | Kirja |
16. | Arne Bellstorf, Baby´s in Black: Astrid Kircherr, Stuart Sutcliffe and the Beatles. | 1. – 2.4. | Kirja |
17. | Jukka Viikilä, Runoja. | 1. – 2.4. | Kirja |
18. | Jukka Viikilä, Runoja II. | 1. – 2.4. | Kirja |
19. | Jarno Mällinen, Kotirintama. | 16.4. | Kirja |
20. | Anu Kaaja, Leda. | 16.4. | Kirja |
21. | Pajtim Statovci, Tiranan sydän. | 16.4. | Kirja |
22. | Doris Lessing, Kissoista. | 30.3 – 16.4. | Kirja |
23. | Niillas Holmberg, Jos itseni pelastan itseltäni. | 1. – 17.4. | Kirja |
24. | Maria Jotuni, Kun on tunteet. | 1. – 17.4. | Kirja |
25. | Lena Andersson, Omavaltaista menettelyä. | 18. – 19.4. | Kirja |
26. | Pirkko Saisio, Mies, ja hänen asiansa. | 17.4. – 2.5. | Kirja |
27. | Matti Rautaniemi, Erakkomajoista kuntosaleille – miten jooga valloitti maailman. | 26.3. – 4.5. | Kirja |
28. | Karoliina Lummaa, Posthumanismi. | 1. – 6.5. | Kirja |
29. | Donald O. Case, Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs and Behavior. | 1. – 6.5. | Kirja |
30. | Nigel Ford, Introduction to Information Behaviour | 1. – 6.5. | Kirja |
31. | Helvi Hämäläinen, Kaunis sielu. | 17.4. – 6.5. | Kirja |
32. | Toni Morrison, Jazz. | 6. – 7.5. | Kirja |
33. | Marjane Satrapi, Pistoja. | 8.5. | Kirja |
34. | Torgny Lindgren, Dorén raamattu. | 8. – 11.5. | Kirja |